Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.08.2018 07:02 - Сако и Ванцети
Автор: vaquero Категория: История   
Прочетен: 6844 Коментари: 22 Гласове:
16

Последна промяна: 28.08.2018 18:42

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
23.08.2018г.

     На 23 август 1927 година на електрическия стол в САЩ са екзекутирани работниците от италиански произход Никола Сако и Бартоломео Ванцети. Сако е работник в обувна фабрика, а Ванцети – продавач на риба. Двамата са имали анархистични политически убеждения и са участвали в движението за права на работниците. Обвинени несправедливо в криминално престъпление Никола Сако и Бартоломео Ванцети са арестувани в началото на месец май през 1920 година и впоследствие осъдени от пристрастен съд на смърт, под влияние на антииталиански, антиимигрантски и антианархистки обществени настроения. Смъртната присъда е произнесена на 14 юли 1921 година.
Двамата социално осъзнати работници се превръщат в герои на американската работническа класа. През 1926 година делото вече е привлякло вниманието на целия свят. След като подробностите за процеса и вероятната невинност на мъжете стават известни на световната общественост, делото на Сако и Ванцети се превръща в едно от най-известните и широко дискутирани съдебни дела в модерната история. През 1927 година протести, искащи тяхното оневиняване, се провеждат във всеки голям град в Северна Америка и Европа, както и в Токио, Сидни, Сао Пауло, Рио де Жанейро, Буенос Айрес, Йоханесбург и Окланд. Известни писатели, художници и учени призовават за оправдаването им или за нов процес. Феликс Франкфуртер, професор по право в Харвард и бъдещ председател на Върховния съд на САЩ, публикува широко популярна статия първо в списание Атлантик, а по-късно и в брошура, съдържаща аргументи в защита на Сако и Ванцети. Изпълнението на смъртното наказание на Сако и Ванцети е насрочено за април 1927 г. като така се засилва общественото недоволство. В отговор на масов приток на телеграми, призоваващи за помилване, губернаторът на Масачузетс Алван Т. Фулър назначава комисия от трима души, която да разследва делото. След седмици тайно разследване, включващо интервюта със съдията, адвокатите и няколко свидетели, комисията потвърждава присъдата, но изпълнението и е отложено за август.
Първи е екзекутиран Сако – в 00 часа и 19 минути на 23 август. Преди екзекуцията той извиква : "Да живее анархията! Прощавайте мои жена и деца и всички мои приятели". Ванцети е екзекутиран в 00 часа и 26 минути. Неговите последни думи били : "Аз съм невинен, никога не съм извършил престъпление. Благодаря за всичко, което вие направихте за мен".
Последвалите екзекуцията протести са ожесточени и причиняват материални щети в Париж, Лондон и други европейски и световни градове.
На 23 август Комитетът за спасение на Сако и Ванцети публикува тяхното прощално писмо написано преди екзекуцията : "Това, че ние се оказахме победени и длъжни да умрем, не намалява нашето чувство на признателност и благодарност към вас. Приятели и другари! Сега, когато трагедията приключи, продължавайте да биете в едно сърце. Ще умрат само двама. Нашият идеал ще продължи да живее в нашите другари и милиони хора. Ние победихме, ние не сме победени. Заслугата на нашите страдания и мъки, нашите грешки и поражения е в това, че те вдъхнаха енергия, необходима за бъдещите боеве и осъществяване на великото дело за освобождение.  Поздрави вам – приятели и другари от целия свят."
За Сако и Ванцети са направени песни и филми. Има издадени и книги. В Москва има фабрика за ученически пособия на името на двамата, както ѝ имена на улици в много градове на Русия носят техните имена.
През 1977 година губернаторът на Масачузетс, щатът в който са осъдени и екзекутирани двамата, Майкъл Дукакис се извинява от името на властите и заявява, че Сако и Ванцети са несправедливо осъдени и че "имената им трябва завинаги да бъдат изчистени от позор".

image
Никола Сако                                        Бартоломео Ванцети

image

 
image












Гласувай:
16



Следващ постинг
Предишен постинг

1. vencivaleri1951 - Тези две присъди са от сравнително малкото/спрямо общия обем/
23.08.2018 08:58
погрешни такива и почти винаги се споменават когато правозащитниците протестират срещу смъртното наказание-особено в САЩ където в част от щатите , то е запазено
Все пак фаталните съдебни грешки са далеч по малко от тези на лекарите, неволен изстрел на лов или в казармата...
Личното ми мнение че има престъпления , които заслужават смъртна присъда и е несправедливо близки на жертвите да плащат с данъците си издръжката на разни изроди. Разбира се такива присъди трябва да се произнасят при неопровержими доказателства-преки , а не косвени.

цитирай
2. mt46 - Поздрав!
23.08.2018 10:51
Не знаех за това дело...
цитирай
3. vaquero - До 1. vencivaleri1951
23.08.2018 12:36
Делото на Сако и Ванцети е особено, защото и двамата са били политически активни.
цитирай
4. vaquero - До 2. mt46
23.08.2018 12:37
Гледал съм филма, оттам знам.
цитирай
5. born - Ако Апостолов коментира темата, би ...
23.08.2018 22:51
Ако Апостолов коментира темата, би те нарекъл .../знаеш как/ и би се произнесъл така: "...на кого му дреме за някакви си Сако и Ванцети ..." и т.н.
Лошото е , че докато подобни несправедливи процеси предизвикваха реакция в цял свят / с ограничени медийни комуникации/ /например аферата "Драйфус/ сега предизвикват реакции от рода на апостоловите.
цитирай
6. vaquero - До 5. born
24.08.2018 12:57
Век на комуникациите, а всеки се е захлупил в черупката си.
цитирай
7. zaw12929 - През 1977 година губернаторът на ...
24.08.2018 19:04
През 1977 година губернаторът на Масачузетс, щатът в който са осъдени и екзекутирани двамата, Майкъл Дукакис се извинява от името на властите и заявява, че Сако и Ванцети са несправедливо осъдени и че "имената им трябва завинаги да бъдат изчистени от позор".
цитирай
8. kvg55 - До 7. zaw12929
24.08.2018 20:46
Не справедливо осъдени има много по света, но Сако и Ванцети са се превърнали в знаме.
цитирай
9. get - - Защо ИМЕННО "Сако и Ванцети" ?
28.08.2018 11:17
kvg55 написа:
Не справедливо осъдени има много по света, но Сако и Ванцети са се превърнали в знаме.
Делото на Сако и Ванцети е особено, защото и двамата са били политически активни.


- Защо ИМЕННО "Сако и Ванцети" - а не примерно ЕДНА КЪДЕ, КЪДЕ ПО-ИЗВЕСТНА и "ПОЛИТИЧЕСКИ АКТИВНА" анархистка, ЕММА ГОЛДМАН(известна като застъпничка за "свободната любов" и "евгениката") или съпругът-съратника й Александър Беркман(взривил вилата на Рокфелер) ... или някой от другите депортирани С ТЯХ, през 1919 г. с кораба "Buford", 249 анархисти, АМЕРИКАНСКИ граждани с ПРОИЗХОД предимно ОТ Руската империя?

... или примерно знаковият Леон Чолгош, убиеца на президента Уилям Мак-Кинли ... последният, явяващ се й разобличител на ФИНАНСОВИЯТ ИНТЕРНАЦИОНАЛ?
цитирай
10. vaquero - До 9. get
28.08.2018 13:19
Защото Сако и Ванцети са невинни!
цитирай
11. get - До 10. vaquero - До 9. get - Добре, приех вердикта ти "НЕВИННИ" - но не получих ОТГОВОР ... ?
28.08.2018 14:11
vaquero написа:
Защото Сако и Ванцети са невинни!


- Защо?

Примерно "защото" са ... ?

vaquero написа:

... Обвинени несправедливо в криминално престъпление
... са арестувани май 1920 година
... впоследствие осъдени от пристрастен съд на смърт ...
... губернаторът на Масачузетс Алван Т. Фулър назначава комисия от трима души, която да разследва делото. След седмици тайно разследване, включващо интервюта със съдията, адвокатите и няколко свидетели, комисията потвърждава присъдата
... вероятната невинност на мъжете ... (?)


... или защото ... ?
vaquero написа:

... са имали анархистични политически убеждения и са участвали в движението за права на работниците.
... осъдени от пристрастен съд на смърт, под влияние на антииталиански, антиимигрантски и антианархистки обществени настроения.
... Двамата социално осъзнати работници се превръщат в герои на американската работническа класа.


- Отново СИ МИСЛЯ НА ГЛАС - Защо Сако и Ванцети - станаха ГЕРОИ НА РАБОТНИЧЕСКАТА КЛАСА ... а Ема Голдман - много повоче КЛАСОВО ОСЪЗНАТА и СЪС ЗАСЛУГИ КЪМ РАБОТНИЧЕСКАТА КЛАСА - не я обявиха за ГЕРОЙ на същата?
- Защо?

П.П.
Едва ли по причина ЧЕ АМЕРИКАНСКИЯТ КОМУНИСТ МУЛТИМИЛИОНЕР Арманд Хамър - направи фабрика за КАРАНДАШИ НА ЛЕНИН - която кръстиха на "Сако и Ванцети" - бе причината ... Едва ли?
- Защо и по отношение на (срещу)Кои - Ленин пише трудът си "Левичарството детска болест на комунизма"?
цитирай
12. vaquero - До 11. get
28.08.2018 18:41
Питай Ленин, който с декрет е обявил Сако и Ванцети за светци на комунизма.
цитирай
13. get - До 12. vaquero - До 11. get ... Това което пишете е несириозно, за човек ПОЗНАВАЩ ... ?
28.08.2018 18:47
vaquero написа:
Питай Ленин, който с декрет е обявил Сако и Ванцети за светци на комунизма.


... история на политическите учения - най-вече МАРКСИЗМА и революционните борби на пролетариата!

- Първият КОНФЛИКТ ... Ленин><Голдман ... е по повод СВОБОДАТА НА СЛОВОТО ... вторият, ще ми помогнеш ли - назовавайки го ... ?
цитирай
14. vaquero - До 13. get
28.08.2018 21:49
Сега ще ме препитваш по клюки за марксизма-ленинизма ли?
Нямам намерение да ти отговарям.
цитирай
15. get - До 14. vaquero - До 13. get - Не няма да те питам за клюки А ЗА СЪЗНАТЕЛНИ ДЪРЖАВНИЧЕСКИ ДЕЙСТВИЯ НА ... ?
28.08.2018 22:19
vaquero написа:
Сега ще ме препитваш по клюки за марксизма-ленинизма ли?
Нямам намерение да ти отговарям.


... БОЛШЕВИКИТЕ-ЛЕНИНЦИ?

- с КОИТО ОТМЕНИХА ЕДНИ ОСНОВНИ ПРАВА НЕ САМО за ГРАЖДАНИНА ... а и НА ПРОЛЕТАРИАТА В РУСИЯ - СЛЕД КАТО ДОЙДОХА ТЕ ... НА ВЛАСТ?!
цитирай
16. vaquero - До 15. get
29.08.2018 09:03
Да! Отнели са правото на буржоазията и аристокрацията да експлоатират.
цитирай
17. get - До 16. vaquero - До 15. get
29.08.2018 09:19
vaquero написа:

Да! Отнели са правото на буржоазията и аристокрацията да експлоатират.


Правата В ЕДНА НОРМАЛНА ДЪРЖАВА са ОБЩИ РАВНИ И НЕОТМЕНИМИ за ВСЕКИ ЕДИН НЕИН ГРАЖДАНИН - независимо, неговата раса, пол, религия, социален произход или обществено положение - или бъркам?
- Какво ще кажеш?
- И като ПОДКРЕПА НА ПРАВОТАТА СИ ... за ПРЕМАХВАНЕ НА ЕКСПЛОАТАЦИЯТА - хайде ЦИТИРАЙ ПОНЕ ЕДИН БОЛШЕВИШКИ ДЕКРЕТ - потвърждаващ ПРАВОТАТА В ТВЪРДЕНИЕТО ТИ - Моля :))?


П.П.
Защото СЛЕД ИДВАНЕТО БОЛШЕВИКИТЕ НА ВЛАСТ ... за мен - ЕКСПЛОАТАЦИЯТА НА ПРОЛЕТАРИАТА Е НАРАСТНАЛА В ПЪТИ ... в сравнение с предхождащият ги капитализъм или царски-абсолютизъм, присъщ за Руската империя?
- Твърдението мога да потвърдя със статистически и други факти!
цитирай
18. vaquero - До 17. get
29.08.2018 09:26
Да си чул за диктатура на пролетариата.
То при капитализма и народът е бил по просветен и здравно безплатно осигурен.
И са работили по 16 часа в денонощието, а не по 8, както е било при капитализма.
цитирай
19. get - До 18. vaquero - До 17. get ... ах, тези обективни изследвания за положението на пролетариата от Маркс ...?
29.08.2018 10:09
vaquero написа:
Да си чул за диктатура на пролетариата.
То при капитализма и народът е бил по просветен и здравно безплатно осигурен.
И са работили по 16 часа в денонощието, а не по 8, както е било при капитализма.


... най критикуваната и оборима част от неговият Дас Капитал:-)!

Като за начало ДА ВЗЕМЕШ ДА МИ КАЖЕШ ... Кой от водачите на БОЛШЕВИКИТЕ Е с ПРОИЗХОД ПРОЛЕТАРИЙ?
Как ТАКА ТЕЗИ НЕ-ПРОЛЕТАРИИ по произход хора, СЕ САМООБЯВИХА ЗА ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА СЪЩИЯТ ПРОЛЕТАРИАТ - СЪСРЕДОТОЧАВАЙКИ В РЪЦЕТЕ СИ ЦЯЛАТА ПОЛИТИЧЕСКА А ОТ ТАМ ДЪРЖАВНА ВЛАСТ?
Как ТАКА ОТМЕНИХА не само политическите а и ПРАВАТА НА ПРОЛЕТАРИАТА за СДРУЖЕНИЯ, защита на ТРУДОВИТЕ И СОЦИАЛНИТЕ ИМ ПРАВА ... като се стигне ДО ЗАКРЕПОСТЯВАНЕ НА РАБОТНИКА по силата на капризите на болшевика-бюрократ?
... без да съм изчерпал темата САМО ОТБЕЛЯЗВАМ - преди идването БОЛШЕВИКИТЕ НА ВЛАСТ "редакционното" царско правителство ЗАКОНОВО ВЕЧЕ е уредило на руският работник: правото на сдружаване, санитарни норми на условия на труд, в това число ОСЕМ-ЧАСОВ ТРУД; норми ЗА ЗАПЛАЩАНЕ НА ТРУДА ... И НАЙ-ВАЖНОТО ПРАВОТО НА СТАЧКА - последното отменено НЕПОСРЕДСТВЕНО СЛЕД ИДВАНЕ НА ВЛАСТ от болшевиките ... това ВСИЧКО ГО ИМА В ДЕКРЕТИТЕ ИМ ... писани ОТ И В ИМЕТО на ПРОЛЕТАРСКАТА ДИКТАТУРА- на практика ОТ ИМЕТО НА КЛАСА, КЪМ КОЯТО »НЕ ПРИНАДЛЕЖАТ«!» ?!
цитирай
20. kvg55 - До 19. get
29.08.2018 12:26
Уау! Ако не била Великата октомврийска социалистическа революция, работниците щяли да благоденстват. Нямаше да мрат по фронтовете на буржоазните войни. Нямаше да има престъпност и ти щеше да си безработен.
цитирай
21. get - До 20. kvg55 - До 19. get - хайде не се дръжте по този примитивен просташки начин - тъй като и след ...?
29.08.2018 14:09
kvg55 написа:
Уау! Ако не била Великата октомврийска социалистическа революция, работниците щяли да благоденстват. Нямаше да мрат по фронтовете на буржоазните войни. Нямаше да има престъпност и ти щеше да си безработен.


... Октомврийският от 1917г. МЕТЕЖ - НЕ РЕВОЛЮЦИЯ ... работниците НЕ СА ПРЕСТАВАЛИ ДА МРАТ ... в Световни войни!

Второ: Ако малко от малко бяхте надмогнал марксистко-пролетарския си мързел ЩЯХТЕ ДА НАУЧИТЕ НА БАЗА ДЖОКЕРИТЕ КОИТО ВИ ДАВАМ - Защо ... ?
Защо анархистката Голдман НЕ СЕ СЪГЛАСИ С НЕОБХОДИМОСТТА ОТ ПОТУШАВАНЕ ВЪСТАНИЕТО на Кронщадските матроси и последващи разстрели - което според Ленин е било необходима и революционно-целесъобразна мярка!?

Ако действително се ИНТЕРЕСУВАТЕ ОТ БЛАГОТО НА РАБОТНИКА-ПРОЛЕТАРИЙ, ЩЯХТЕ ДА СЕ ЗАМИСЛИТЕ - Защо, болшевишко-пролетарска и САМОЗВАНА ВЛАСТ разстрелваше мирни демонстрации на Питерският ПРОЛЕТАРИАТ ... защо въведе ДРАКОНОВСКИ И НЕПРАВОВИ ФОРМИ ЗА РАЗПРАВА с политическите си опоненти и то неконтрареволюционери и монархисти а също с такива марксисти и социал-демократи, като тях?!
цитирай
22. vaquero - До 21. get
29.08.2018 14:17
Какви джокери, какви пет лева. Аз да не участвам в лотарийна игра. Няма да чета повече глупостите ти.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: vaquero
Категория: Забавление
Прочетен: 1167237
Постинги: 270
Коментари: 6279
Гласове: 11458
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031